Diterjemahkan oleh Mariah Doksil. (Sumber: ARTICLE 19)
Tiada definisi universal yang dipersetujui dalam merungkai maksud ucapan kebencian, begitu juga dengan istilah ucapan kebencian yang dikodkan dalam undang-undang antarabangsa.
Dalam mengkaji definisi ucapan kebencian daripada pelbagai institusi, ARTIKEL 19 telah mengenal pasti bahawa istilah untuk merangkumi mana-mana ekspresi menyampaikan pendapat atau idea – membawa pendapat atau idea dalaman kepada khalayak luar.
Ucapan kebencian boleh berlaku dalam pelbagai bentuk, termasuk bertulis, bukan lisan, visual, artistik, dsb, dan boleh disebarkan melalui mana-mana media, termasuk internet, cetakan, radio atau televisyen.
Di Malaysia, kumpulan minoriti, termasuk minoriti etnik dan agama, migran, dan komuniti LGBTQ+ paling kerap menjadi mangsa ucapan kebencian. Pada masa yang sama, istilah ucapan kebencian sering diperalatkan oleh kumpulan majoriti untuk mendiamkan ekspresi yang dilindungi di bawah undang-undang antarabangsa, termasuk ungkapan yang mungkin menyinggung perasaan.
Manakala, individu dan kumpulan yang tidak terlibat dalam ucapan kebencian tetapi bersuara menentang kerajaan, pegawai kerajaan atau agama sering dihukum, manakala, perbezaan pendapat politik akan didiamkan.
Mengenal pasti ucapan kebencian mempunyai dua akibat yang bermasalah:
- Ucapan yang sepatutnya dilindungi di bawah piawaian antarabangsa adalah dihadkan atau dijenayahkan, dan
- Ucapan kebencian yang sepatutnya dilarang adalah tidak dilarang. Akibatnya, adalah penting untuk membezakan antara ucapan yang dilindungi oleh undang undang antarabangsa dan ucapan yang boleh mencetuskan keganasan dan mesti dilarang.
Kebebasan bersuara di bawah Undang-undang Antarabangsa
Mengenal pasti sesebuah ekspresi sebagai ucapan kebencian tidak cukup untuk menentukan bagaimana ia mesti ditangani di bawah undang-undang antarabangsa. Di bawah undang undang antarabangsa, ucapan kebencian boleh dikategorikan kepada tiga kategori besar:
Ucapan yang mesti dilarang: Ucapan kebencian yang sama dengan hasutan diskriminasi, permusuhan atau keganasan mesti dilarang di bawah Perkara 20(2) Konvensyen Antarabangsa menganai Hak Politik dan Sivil (ICCPR) yang menyatakan bahawa “Sebarang advokasi kebencian negara, kaum atau agama yang merupakan hasutan kepada diskriminasi, permusuhan atau keganasan hendaklah dilarang oleh undang undang.”
- Ucapan kebencian yang sama dengan hasutan diskriminasi, permusuhan atau keganasan mesti dilarang di bawah Perkara 20(2) Konvensyen Antarabangsa menganai Hak Politik dan Sivil (ICCPR) yang menyatakan bahawa “Sebarang advokasi kebencian negara, kaum atau agama yang merupakan hasutan kepada diskriminasi, permusuhan atau keganasan hendaklah dilarang oleh undang undang.”
Pelan Tindakan Rabat mengenai larangan advokasi kebencian negara, kaum atau agama yang membentuk hasutan kepada diskriminasi, permusuhan atau keganasan telah diterima pakai pada tahun 2012 dan termasuk kesimpulan dan cadangan untuk memerangi ucapan yang melanggar Perkara 20 ICCPR. Ujian 6 faktor daripada Pelan Tindakan Rabat menentukan sama ada ucapan berada di bawah kategori pertama ini atau tidak. Faktor-faktor ini termasuk:
- Sama ada konteks sosial dan politik yang kondusif kepada keganasan – Pengaruh si penutur
- Niat si penutur untuk menghasut keganasan
- Isi dan bentuk ekspresi
- Tahap keterukan ekspresi
- Kemungkinan berlakunya keganasan, diskriminasi atau permusuhan berlaku sebagai akibat langsung daripada ekspresi tersebut
Sekatan ke atas ekspresi di bawah Perkara 20(2) ICCPR juga mesti memenuhi undang undang, mempunyai matlamat yang sah, dan perlu dan berkadar di bawah Perkara 19(3) ICCPR. 1
Ucapan yang mungkin dilarang: Bentuk ucapan kebencian lain, termasuk ancaman keganasan, gangguan dan serangan mungkin dilarang selagi sekatan yang melarang mereka memenuhi ujian 3 bahagian di bawah Perkara 19(3) ICCPR. Ucapan tersebut mestilah:
- Diperuntukkan oleh undang-undang;
- Dalam mengejar matlamat yang sah; dan
- Mesti perlu dan seimbang dalam masyarakat demokratik
Ucapan sah yang mesti dilindungi daripada sekatan: Semua bentuk ekspresi selain yang disebutkan diatas harus dilindungi. Expresi yang mungkin menyinggung perasaan dengan mendalam tetapi tidak memenuhi kriteria di atas tidak boleh dihadkan di bawah undang-undang antarabangsa. Ini termasuklah menghujat; ekspresi menentang negara dan pegawai awam; dan fitnah.
Melawan ucapan kebencian di Malaysia
Membanteras ucapan kebencian di Malaysia memerlukan pendekatan pelbagai pihak yang termasuk:
- Kerajaan
- Badan bukan kerajaan, iaitu sektor swasta, CSO
- Kumpulan agama
- Sektor dalam talian, iaitu syarikat dan pengguna media sosial • Belia dan pelajar
- Parti politik
- Ahli politik
- Wanita
- Golongan minoriti
- Media
Resolusi Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) 16/18 telah diterima pakai pada tahun 2011 dan menangani “penentangan toleransi, stereotaip negatif dan stigma, diskriminasi, hasut keganasan dan keganasan terhadap orang berdasarkan agama atau kepercayaannya”.2
Resolusi berkenaan menyediakan panduan yang berguna untuk negara, khususnya tentang cara menangani ekspresi yang tidak boleh disekat.
Daripada Resolusi ini, lapan bidang tindakan telah dikenal pasti dan disokong melalui cadangan daripada Pelan Tindakan Rabat, bagi membentuk asas kepada cadangan praktikal berikut untuk kerajaan Malaysia melawan ucapan kebencian:
1. Wujudkan rangkaian kerjasama untuk membina persefahaman bersama, menggalakkan dialog dan memberi inspirasi kepada tindakan membina dalam pelbagai bidang
- Daripada terus-menerus menyekat ekspresi untuk memerangi ucapan kebencian yang boleh melampaui batas yang terlalu meluas dan pencabulan hak kebebasan bersuara, Resolusi menggesa negara untuk menggalakkan perbincangan terbuka dan perbezaan pendapat. Ini boleh dilakukan dengan mengambil tindakan berikut:
- Menjalinkan hubungan dengan pemimpin agama dan polis untuk membina kepercayaan.3
- Menyokong dialog dan interaksi antara agama.4
- Membentuk dan mengekalkan perkongsian dengan organisasi antarabangsa termasuk PBB dan ASEAN untuk menggalakkan kebebasan bersuara dan menentang ucapan kebencian, termasuk dengan terus mengadakan perbincangan meja bulat dengan Ahli-Ahli Parlimen
- Mengenai kebebasan bersuara, ucapan kebencian dan peraturan internet di Malaysia, melibatkan CSO dan pakar.
- Memberi komitmen untuk penglibatan jangka panjang dalam Proses Istanbul. Proses Istanbul ialah satu siri
- Mesyuarat antara pihak berkepentingan untuk membincangkan amalan yang terlibat dalam melaksanakan Resolusi 16/18.5
2. Wujudkan mekanisme dalam kerajaan untuk mengenal pasti dan menangani kawasan yang berpotensi menimbulkan ketegangan antara ahli komuniti agama yang berbeza, dan membantu dengan pencegahan konflik dan pengantaraan
- Bekerjasama dengan pelbagai pihak berkepentingan akan memastikan usaha pencegahan dan pengantaraan konflik membuahkan hasil.
3. Melatih pegawai kerajaan
- Pastikan pegawai kerajaan boleh membezakan antara ekspresi yang dilindungi di bawah undang-undang antarabangsa dan ucapan kebencian yang mesti dihadkan.
- Pastikan latihan dijalankan oleh atau melibatkan CSO atau pakar yang mempunyai pemahaman yang kukuh tentang piawaian kebebasan bersuara antarabangsa.
4. Menggalakkan usaha pemimpin untuk membincangkan dalam komuniti mereka punca diskriminasi, dan mengembangkan strategi untuk mengatasinya
- Menggalakkan pemimpin agama untuk melaksanakan Pelan Tindakan Fez PBB dan untuk memanfaatkan peranan mereka yang berpengaruh dalam komuniti. Proses Fez ialah satu siri mesyuarat yang diadakan oleh Pejabat PBB mengenai Pencegahan Genosid dan Tanggungjawab Melindungi pada tahun 2015 yang melibatkan pemimpin agama di seluruh dunia dengan matlamat untuk mencegah hasutan kepada keganasan. Pelan Tindakan Fez adalah hasil daripada Proses Fez.6
- Menyediakan perlindungan yang diperlukan untuk pemimpin agama yang berisiko untuk bersuara menentang sikap tidak bertoleransi.7
5. Bersuara menentang sikap tidak bertoleransi
- Mendesak pegawai kerajaan untuk menggunakan platform mereka untuk menggalakkan toleransi, dan bukannya mengulangi retorik berbahaya.
- Galakkan parti politik menandatangani piagam atau garis panduan untuk masyarakat yang tidak rasis dan bertolak ansur. Contoh: Charter of European Political Parties for a non-racist society;
6. Mengguna pakai langkah untuk menyekat advokasi kebencian diskriminasi yang membentuk hasutan kepada diskriminasi, permusuhan atau keganasan.
- Sekatan jenayah perlu wajar, berkadar, dan digunakan sebagai pilihan terakhir.8
7. Memerangi penghinaan dan stereotaip agama negatif terhadap seseorang melalui pendidikan dan pembinaan kesedaran
- Membangunkan kurikulum sekolah awam untuk memasukkan pengajaran tentang agama dan kepercayaan dengan cara yang menggalakkan pendekatan inklusif dan hormat-menghormati.9
8. Menyedari bahawa perbahasan idea yang terbuka, membina dan menghormati memainkan peranan positif dalam memerangi kebencian agama, hasutan dan keganasan
Rangka kerja undang-undang yang menghormati hak kebebasan bersuara adalah cara terbaik untuk memastikan perbahasan yang membina dapat dilakukan. Di Malaysia, ini memerlukan tindakan berikut:
- Memansuhkan Akta Hasutan
- Memansuhkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.
- Memperbaharui Kanun Keseksaan, termasuk dengan menangani peruntukan bermasalah berikut:
- Seksyen 203A Kanun Keseksaan (berkaitan pendedahan maklumat)
- Seksyan 124B Kanun Keseksaan (berkaitan kesalahan menggugat demokrasi berparlimen)
- Seksyen 298-298A Kanun Keseksaan (melukai perasaan agama) o Seksyen 504 Kanun Keseksaan (penghinaan yang disengajakan dengan niat untuk mencetuskan pelanggaran keamanan)
- Seksyen 505 Kanun Keseksaan (kenyataan yang mendatangkan khianat awam)
- Mereformasikan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (AKM 1998)
- Seksyen 211 Kanun Keseksaan (peruntukan kandungan menyinggung perasaan)
- Seksyen 233 Kanun Keseksaan (penghantaran komunikasi yang menyinggung perasaan)
- Meluaskan skop pembelaan dalam Akta Fitnah 1957; • Mempromosikan akses kepada maklumat;
- Menggubal undang-undang tanpa diskriminasi yang komprehensif selaras dengan undang-undang dan piawaian hak asasi manusia antarabangsa. Lihat, sebagai contoh: European Union Agency for Fundamental Rights and Council of Europe, Handbook on European non-discrimination law, 2018;
- Membangunkan, dengan penyertaan penuh dan berkesan masyarakat sivil dan SUHAKAM, pelan tindakan nasional untuk menggalakkan pendekatan inklusif, kepelbagaian, dan pluralisme, termasuk dengan melaksanakan syor komprehensif yang dikemukakan dalam Resolusi Majlis Hak Asasi Manusia 16/18 and Pelan Tindakan Rabat, serta Prinsip-prinsip Camden dalam Kebebasan Berekspresi dan Kesetaraan;
- Mencadangkan Akta Kesaksamaan Gender melukis definisi, prinsip dan nilai daripada Konvensyen Tentang Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita (CEDAW) dan Syor Am Jawatankuasa CEDAW untuk menangani keganasan seksual dan gender dan diskriminasi berasaskan gender di semua peringkat dan dalam semua bentuk untuk kedua-dua warganegara dan bukan warganegara; dan
- Memastikan perlindungan untuk individu daripada jenayah bermotif berat sebelah, termasuk jenayah yang didorong oleh etnik, kewarganegaraan, agama atau kepercayaan, atau orientasi seksual atau identiti gender seseorang.
Rujukan:
1 ARTICLE 19, ‘Implementing UN HRC Res 16/18 – A framework for inclusivity, pluralism and diversity’, February 2017, https://www.article19.org/data/files/16_18_briefing_ONLINE.pdf
2 Resolusi Majlis Hak Asasi Manusia PBB 16/18 berkenaan Memerangi sikap tidak bertoleransi, stereotaip negatif dan stigmatisasi, dan diskriminasi, hasutan kepada keganasan, dan keganasan terhadap orang berdasarkan agama atau kepercayaan (Resolution 16/18), A/HRC/Res/16/18, diterima pakai tanpa undi pada 24 Mac 2011.
3 Pelan Tindakan PBB untuk Pemimpin Agama dan Actors Mencegah Hasutan kepada Keganasan yang Boleh Membawa kepada Jenayah Kekejaman, Julai 2017, https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/Plan%20of%20Action%20Advanced%20Copy.pdf
4 ibid, p 15.
5 ARTICLE 19, Implementing UN HRC Res 16/18 – A framework for inclusivity, pluralism and diversity, February 2017, February 2017, https://www.article19.org/data/files/16_18_briefing_ONLINE.pdf
6 Pelan Tindakan PBB untuk Pemimpin Agama dan Actors Mencegah Hasutan kepada Keganasan yang Boleh Membawa kepada Jenayah Kekejaman, Julai 2017, https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/Plan%20of%20Action%20Advanced%20Copy.pdf
7 ibid, p 15.
8 ARTICLE 19, Implementing UN HRC Res 16/18 – A framework for inclusivity, pluralism and diversity, February 2017, https://www.article19.org/data/files/16_18_briefing_ONLINE.pdf
9 Pelan Tindakan PBB untuk Pemimpin Agama dan Actors Mencegah Hasutan kepada Keganasan yang Boleh Membawa kepada Jenayah Kekejaman, Julai 2017, https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/Plan%20of%20Action%20Advanced%20Copy.pdf
—
Artikel ini diterbitkan dengan kerjasama antara Borneo Speaks dan ARTICLE 19. Untuk info lanjut mengenai ARTICLE 19, sila ikuti pautan https://www.article19.org/region/malaysia/.